Сучасныя формы ўзаемадзеяння з законнымі прадстаўнікамі выхаванцаў

Абнаўленне сістэмы дашкольнай адукацыі, працэсы гуманізацыі і дэмакратызацыі ў ім абумовілі неабходнасць актывізацыі ўзаемадзеяння дашкольнай установы з сям’ёй.

Сям’я для дзіцяці — гэта яшчэ і крыніца грамадскага досведу. Тут ён знаходзіць прыклады для пераймання, тут адбываецца яго сацыяльнае нараджэнне.

Галоўная мэта педагогаў дашкольнай установы  — прафесійна дапамагчы сям’і ў выхаванні дзяцей, пры гэтым, не падмяняючы яе, а дапаўняючы і забяспечваючы больш поўную рэалізацыю яе выхаваўчых функцый.

Працу з бацькамі варта будаваць, прытрымліваючыся наступных  этапаў.:1. прадумваннем зместу і форм працы з бацькамі; правядзенне экспрэс-апытання з мэтай вывучэння іх патрэбаў;

2. усталяванне паміж выхавацелямі і бацькамі добразычлівых адносін з устаноўкай на будучыню дзелавое супрацоўніцтва;

3. фарміраванне ў бацькоў больш поўнага ладу свайго дзіцяці і правільнага яго ўспрымання з дапамогай паведамлення ім ведаў, інфармацыі, якія немагчыма атрымаць у сям’і і якія аказваюцца нечаканымі і цікавымі для іх;

4. азнаямленне педагога з праблемамі сям’і ў выхаванні дзіцяці;

5. сумеснае з дарослымі даследаванне і фарміраванне асобы дзіцяці. На дадзеным этапе плануецца канкрэтны змест работы, выбіраюцца формы супрацоўніцтва.

  • калектыўныя,
  • індывідуальныя,
  • наглядна-інфармацыйныя,
  • інфармацыйна-камунікацыйныя.

Калектыўныя формы  маюць на ўвазе працу з усім або вялікім складам бацькоў (групы). Гэта сумесныя мерапрыемствы педагогаў і бацькоў. Некаторыя з іх маюць на ўвазе ўдзел і дзяцей.

Індывідуальныя формы  прызначаныя для дыферэнцыраванай работы з бацькамі выхаванцаў.

Наглядна-інфармацыйныя формы  гуляюць ролю апасродкаванага зносін паміж педагогамі і бацькамі.

Інфармацыйна-камунікацыйныя формы.  Прыярытэтнасць іх прымянення абумоўлена такімі перавагамі, як пастаянная магчымасць віртуальнага ўзаемадзеяння з бацькамі і абмену інфармацыяй з імі.

Калектыўныя формы ўзаемадзеяння з бацькамі

Агульнае бацькоўскі сход установы дашкольнай адукацыі.  Яго мэта — каардынацыя дзеянняў бацькоўскай грамадскасці і педагагічнага калектыву па пытаннях адукацыі, выхавання, аздараўлення і развіцця выхаванцаў. На агульных бацькоўскіх сходах абмяркоўваюцца праблемы выхавання дзяцей  Як і любое бацькоўскі сход патрабуе дбайнай папярэдняй падрыхтоўкі. Для бацькоў, зноў прынятых дзяцей, мэтазгодна правесці экскурсію па дзіцячым садзе з тлумачэньнем профілю і задач установы, пазнаёміць са спецыялістамі; можна выдаць буклет, рэкламу, якія распавядаюць аб канкрэтным установе або паказаць прэзентацыю; арганізаваць выставу работ дзяцей і г.д.

Бацькоўская канферэнцыя —  адна з формаў павышэння педагагічнай культуры бацькоў. Каштоўнасць гэтага віду працы ў тым, што ў ёй удзельнічаюць не толькі бацькі, але і грамадскасць. На канферэнцыях выступаюць педагогі, работнікі раённага аддзела адукацыі, прадстаўнікі медыцынскай службы, настаўнікі, педагогі-псіхолагі і г.д. Акрамя таго, гэтая форма дазваляе педагогам, спецыялістам і бацькам мадэлююць жыццёвыя сітуацыі, прайграючы іх. Гэта дае магчымасць бацькам не толькі назапашваць прафесійныя веды ў галіне выхавання дзяцей, але і ўсталёўваць даверныя адносіны з педагогамі і спецыялістамі.

Групавыя кансультацыі  арганізуюцца з мэтай адказаць на ўсе пытанні, якія цікавяць бацькоў Частка кансультацыі прысвячаецца цяжкасцяў выхавання дзяцей. Яны могуць праводзіцца і спецыялістамі па агульных і спецыяльных пытаннях, напрыклад, развіццю музычнасці ў дзіцяці, ахове яго псіхікі, навучанню грамаце і інш. Кансультацыі блізкія да размоў, асноўная іх розніца ў тым, што апошнія прадугледжваюць дыялог, яго вядзе арганізатар гутарак. Педагог імкнецца даць бацькам кваліфікаваны савет, чамусьці навучыць. Гэтая форма дапамагае бліжэй пазнаць жыццё сям’і і аказаць дапамогу там, дзе больш за ўсё яна патрэбна, падахвочвае бацькоў сур’ёзна прыглядацца да дзяцей, задумвацца над тым, якімі шляхамі іх лепш выхоўваць. Галоўнае прызначэнне кансультацыі — бацькі пераконваюцца ў тым, што ў дзіцячым садзе яны могуць атрымаць падтрымку і савет. Існуюць і «завочныя» кансультацыі. Рыхтуецца скрыню (канверт) для пытанняў бацькоў. Чытаючы пошту, педагог можа загадзя падрыхтаваць поўны адказ, вывучыць літаратуру, параіцца з калегамі або пераадрасаваць пытанне. Гэтая форма атрымала водгук у бацькоў. Як паказаў наш вопыт правядзення «завочнай» кансультацыі, бацькі задавалі розныя пытанні, пра якія не жадалі казаць услых.

Групавыя сходу бацькоў  — гэта форма арганізаванага азнаямлення бацькоў з задачамі, зместам і метадамі выхавання дзяцей пэўнага ўзросту ва ўмовах дзіцячага сада і сям’і (абмяркоўваюцца праблемы жыццядзейнасці групы).

Рэкамендуецца праводзіць 3-4 сходу ў год працягласцю 1,5 ч. Тэмы неабходна фармуляваць праблемна, напрыклад: «паслухмяны Ці ваша дзіця?», «Як гуляць з дзіцем?», «Ці трэба караць дзяцей?» і інш.

 «Круглы стол» . У нетрадыцыйнай абстаноўцы з абавязковым удзелам спецыялістаў абмяркоўваюцца з бацькамі актуальныя праблемы выхавання.

 «Дні адчыненых дзвярэй». У цяперашні час яны набываюць шырокае распаўсюджанне. Такая форма работы дае бацькам магчымасць убачыць стыль зносін педагогаў з дзецьмі, самім «ўключыцца» у зносіны і дзейнасць дзяцей і педагогаў. У гэты дзень бацькі, а таксама іншыя блізкія дзіцяці людзі, якія прымаюць непасрэдны ўдзел у яго выхаванні (бабулі, дзядулі, браты і сёстры), маюць магчымасць свабодна наведаць дашкольную ўстанову; прайсці па ўсіх яго памяшканняў, азнаёміцца з жыццём дзіцяці ў дзіцячым садзе, убачыць, як дзіця займаецца і адпачывае, пагутарыць з яго сябрамі і выхавацелямі. Бацькі, назіраючы дзейнасць педагога і дзяцей, могуць самі паўдзельнічаць у гульнях, занятках і г.д.

Клубы па інтарэсах.  Дадзеная форма зносін прадугледжвае ўстанаўленне паміж педагогамі і бацькамі даверных адносін, ўсведамленне педагогамі значнасці сям’і ў выхаванні дзіцяці, а бацькамі — што педагогі маюць магчымасць аказаць ім дапамогу ў вырашэнні ўзнікаючых цяжкасцяў выхавання.

Вусны педагагічны часопіс . Часопіс складаецца з 3-6 старонак, па працягласці кожная займае ад 5 да 10 мін. Агульная працягласць складае не больш за 40 хвілін  Кожная старонка часопіса — гэта вуснае паведамленне, якое можа быць праілюстравана дыдактычных дапаможнікамі, праслухоўваннем магнітафонных запісаў, выставамі малюнкаў, вырабаў, кніг. Бацькам загадзя прапануецца літаратура для азнаямлення з праблемай, практычныя заданні, пытанні для абмеркавання. Важна, каб тэмы былі актуальныя для бацькоў, адказвалі іх патрэб і дапамагалі вырашыць найбольш важныя пытанні выхавання дзяцей.

Вечара  пытанняў і адказаў . Гэта форма дазваляе бацькам ўдакладніць свае педагагічныя веды, прымяніць іх на практыцы, даведацца пра што-небудзь новым, папоўніць ведамі адзін аднаго, абмеркаваць некаторыя праблемы развіцця дзяцей.

Дзелавыя і ролевыя гульні.  У працэсе гэтых гульняў ўдзельнікі не проста «ўбіраюць» пэўныя веды, а канструююць новую мадэль дзеянняў, адносін. У працэсе абмеркавання ўдзельнікі гульні з дапамогай спецыялістаў спрабуюць прааналізаваць сітуацыю з усіх бакоў і знайсці прымальнае рашэнне.

Трэнінгі.  Трэнінгавыя гульнявыя практыкаванні і заданні дапамагаюць даць ацэнку розным спосабам ўзаемадзеяння з дзіцем, выбраць больш удалыя формы звароту да яго і зносін з ім, замяняць непажаданыя канструктыўнымі. Бацька, уключаліся ў гульнявой трэнінг, пачынае зносіны з дзіцем, спасцігае новыя ісціны.

Сумесныя мерапрыемствы з супрацоўнікамі ўстановы дашкольнай адукацыі. Арганізуюцца як актыўныя, насычаныя эмацыйным зносінамі мерапрыемствы, у працэсе якіх усе ўдзельнікі маюць магчымасць не толькі пагутарыць, але і атрымаць неабходную інфармацыю, прадэманстраваць дасягненні, адпачыць, пазнаёміцца.

Дабрачынныя акцыі.  Арганізуюцца для матэрыяльнай падтрымкі маламаёмных сем’яў праз збор сродкаў (адзення, цацак, дзіцячых кніг), аказанне спонсарскай дапамогі.

Сумесныя паходы  і экскурсіі . Асноўная мэта такіх мерапрыемстваў — умацаванне дзіцяча-бацькоўскіх адносін. У выніку ў дзяцей выхоўваецца працавітасць, акуратнасць, увага да блізкіх, павага да працы. Гэта пачатак патрыятычнага выхавання, любоў да Радзімы нараджаецца з пачуцця любові да сваёй сям’і.

Індывідуальныя  формы ўзаемадзеяння з бацькамі

Індывідуальныя гутаркі . Аказанне бацькам своечасовай дапамогі па тым ці іншым пытанні выхавання. Гэта адна з найбольш даступных формаў ўстанаўлення сувязі з сям’ёй. Гутарка можа быць як самастойнай формай, так і прымяняцца ў спалучэнні з іншымі, напрыклад, яна можа быць уключаны ў сход, наведванне сям’і.

Наведванне сям’і на хаце.  Асноўная мэта візіту — пазнаёміцца з сям’ёй, азнаямлення з асаблівасцямі сямейнага выхавання, умовамі жыцця дзіцяці.

Індывідуальныя кансультацыі. Кансультацыі па сваім характары блізкія да гутаркі. Розніца ў тым, што размова — гэта дыялог выхавацеля і аднаго з бацькоў, а праводзячы кансультацыю, адказваючы на пытанні бацькоў, педагог імкнецца даць кваліфікаваны савет.

Анкетаванне.  Адзін з распаўсюджаных метадаў дыягностыкі, які выкарыстоўваецца спецыялістамі установы дашкольнай адукацыі з мэтай вывучэння сям’і, высвятлення адукацыйных патрэбаў бацькоў, ўстанаўлення кантакту з яе членамі, для ўзгаднення выхаваўчых уздзеянняў на дзіця.

Атрымаўшы рэальную карціну, на аснове сабраных дадзеных педагогам вызначаецца і выпрацоўваецца тактыка зносін з кожным з бацькоў і дзіцём. Гэта дапамагае лепш арыентавацца ў педагагічных патрэбах кожнай сям’і, ўлічыць яе індывідуальныя асаблівасці.

Наглядна-інфармацыйныя формы ўзаемадзеяння з бацькамі

Бацькоўскія куткі . Немагчыма ўявіць дзіцячы сад без прыгожа і арыгінальна аформленага бацькоўскага кутка. У ім размяшчаецца карысная для бацькоў і дзяцей інфармацыя: распарадак дня, расклад заняткаў, штодзённае меню, карысныя артыкулы і даведачныя матэрыялы для бацькоў.

Выставы, вернісажы дзіцячых работ. Іх мэта — прадэманстраваць вынікі індывідуальнай і сумеснай дзейнасці дзяцей, бацькоў і педагогаў.

Памяткі для бацькоў. Невялікае апісанне (інструкцыя) правільнага (пісьменнага) па выкананні якіх або дзеянняў.

Папкі-перасоўку. Папка прадастаўляецца у часовае карыстанне бацькам для азнаямлення з інфармацыяй, пасля чаго з імі варта пагутарыць пра прачытаным, адказаць на якія ўзніклі пытанні, выслухаць прапановы і г.д.

Бацькоўская газета  афармляецца самімі бацькамі. У ёй яны адзначаюць цікавыя выпадкі з жыцця сям’і, дзеляцца вопытам выхавання па асобных пытаннях.

Відэаздымка . Мяркуе здымку розных момантаў з жыцця дзяцей у дзіцячым садзе з наступным яе праглядам сумесна з бацькамі, дзецьмі, педагогамі.

Брашуры.   Брашуры дапамагаюць бацькам даведацца аб заснаванні дашкольнай адукацыі.

Бюлетэнь. Бюлетэнь можна выпускаць раз ці два ў месяц, каб пастаянна забяспечваць сям’і інфармацыяй аб асаблівых мерапрыемствах, зменах у праграме і інш.

Дошка аб’яваў.  Дошка аб’яў — гэта насценны экран, які інфармуе бацькоў пра тое, што арганізуецца ў дзіцячым садзе і інш.

Скрыню ідэй і прапаноў.  Гэта скрынка, у якую бацькі могуць класці запіскі са сваімі ідэямі і прапановамі, што дазваляе ім дзяліцца сваімі думкамі з групай выхавальнікаў.

Інфармацыйна-камунікацыйныя формы ўзаемадзеяння з бацькамі

Прэзентацыя ўстановы дашкольнай адукацыі . Гэта асучасненая ў адпаведнасці з адкрытымі кампутарнымі магчымасцямі форма рэкламы установы дашкольнай адукацыі. У выніку такой формы працы бацькі знаёмяцца са статутам установы дашкольнай адукацыі, калектывам педагогаў, атрымліваюць карысную інфармацыю пра змест працы з дзецьмі.

Блог  (англ. Blog, ад web log — інтэрнэт-часопіс падзей, інтэрнэт-дзённік, онлайн-дзённік) — вэб-сайт, асноўнае змесціва якога — рэгулярна дададзеную зь запісы, якія змяшчаюць тэкст, малюнкі або мультымедыя. Адрозненні блога ад традыцыйнага дзённіка абумоўліваюцца асяроддзем: блогі звычайна публічныя і мяркуюць іншых чытачоў, якія могуць уступіць у публічную палеміку з аўтарам (у каментары да блогозаписи ці сваіх блогах).

Вэб-форум  — клас вэб-прыкладанняў для арганізацыі зносін наведвальнікаў вэб-сайта. Тэрмін адпавядае сэнсу зыходнага паняцця «форум».

Форум  — мерапрыемства, якое праводзіцца для абазначэння або рашэння якіх-небудзь у дастатковай ступені глабальных праблем.

Онлайн-семінар  (вэб-канферэнцыя, вебинар, англ. Webinar) — разнавіднасць вэб-канферэнцыі, правядзенне онлайн-сустрэч або прэзентацый праз Інтэрнэт у рэжыме рэальнага часу. Падчас вэб-канферэнцыі кожны з удзельнікаў знаходзіцца ў свайго кампутара, а сувязь паміж імі падтрымліваецца праз Інтэрнэт пры дапамозе загружанага прыкладання, усталяванага на кампутары кожнага ўдзельніка, або праз вэб-дадатак.

Вебинар  (англ. Web + seminar) — гэта віртуальны семінар, арганізаваны з дапамогай інтэрнет-тэхналогій. Ён уключае ў сябе

выступ на пэўную тэму і наступную за ім дыскусію ў аддаленым рэжыме праз Інтэрнэт з выкарыстаннем адпаведных тэхнічных сродкаў (праграмнае забеспячэнне для правядзення вебинаров, а таксама навушнікі і мікрафон).

Сайт  (ад англ. Website: web — «павуцінне, сетка» і site — «месца», літаральна «месца, сегмент, частка ў сеткі») — сукупнасць электронных дакументаў (файлаў) прыватнай асобы або арганізацыі ў кампутарнай сеткі, аб’яднаных пад адным адрасам (даменным імем або IP-адрасам).

Чат, чаттер  — сродак абмену паведамленнямі па кампутарнай сеткі ў рэжыме рэальнага часу. Пад словам чат звычайна разумеецца групавое зносіны, хоць да іх можна аднесці і абмен тэкстам «сам-насам» з дапамогай праграм імгненнага абмену паведамленнямі.

Электронная пошта  (англ. Email, email, ад англ. Electronic mail) — тэхналогія і якія прадстаўляюцца ёю паслугі па перасылцы і атрыманню электронных паведамленняў (званых «лісты» або «электронныя лісты») па размеркаванай (у тым ліку глабальнай) камп’ютэрнай сеткі .

Skype  (IPA: [skaIp]) — бясплатнае праграмнае забеспячэнне з зачыненым кодам, якая забяспечвае тэкставую, галасавую сувязь і відэасувязь праз Інтэрнэт паміж кампутарамі (IP-тэлефанія), апцыянальна выкарыстоўваючы тэхналогіі пірынгавых сетак, а таксама платныя паслугі для званкоў на мабільныя і стацыянарныя тэлефоны . Праграма таксама дазваляе здзяйсняць

канферэнц-званкі (да 25 галасавых абанентаў, уключаючы ініцыятара), відэазванкі (у тым ліку відэаканферэнцыі да 10 абанентаў), а таксама забяспечвае перадачу тэкставых паведамленняў (чат) і перадачу файлаў. Ёсць магчымасць замест выявы з вэб-камеры перадаваць малюнак з экрана манітора, а таксама ствараць і адпраўляць відэапаведамленняў карыстальнікам настольных версій праграмы.

Для вызначэння эфектыўнасці намаганняў, затрачаных на ўзаемадзеянне з бацькамі, можна выкарыстоўваць апытанне, киши водгукаў, ацэначныя лісты, экспрэс-дыягностыку, і іншыя метады адразу пасля правядзення таго ці іншага мерапрыемства. Не менш важным з’яўляецца самааналіз з боку педагогаў.

У працы з бацькамі паўторная дыягностыка, сумоўе з дзецьмі, назіранні, ўлік актыўнасці бацькоў і да т.п. могуць быць выкарыстаны для адсочвання і ацэнкі отсроченного выніку.

Пра эфектыўнасці праводзіцца ў дашкольнай установе працы з бацькамі сведчаць:

-проявление ў бацькоў цікавасці да зместу адукацыйнага працэсу з дзецьмі;

 -возникновение дыскусій, дыспутаў па іх ініцыятыве;

— адказы на пытанні бацькоў імі самімі; прывядзенне прыкладаў з уласнага вопыту;

— павелічэнне колькасці пытанняў да педагога, якія тычацца асобы дзіцяці, яго ўнутранага свету;

— імкненне дарослых да індывідуальных кантактам з выхавальнікам;

— разважанне бацькоў аб правільнасці выкарыстання тых ці іншых метадаў выхавання;

-падвышаныя іх актыўнасці пры аналізе педагагічных сітуацый, рашэнне задач і абмеркаванне дыскусійных пытанняў.

Падрыхтавала: Навіцкая С.К., намеснік загадчыка па асноўнай дзейнасці

Крыніца:dcrr36.minsk.ed

— Detsad

No comments yet.

Leave a reply

Reset all fields